Antrenamentul emoțional – Cum să ne îngrijim sănătatea emoțională

Antrenamentul emoțional – De ce să-l practicăm? 

 

Emoțiile reprezintă energia noastră vitală și totodată ne reflectă viața interioară. Ele sunt strâns legate de nevoile noastre de bază, de credințele, motivațiile și valorile personale. Cu ajutorul lor experimentăm lumea și ne conectăm la ea, iar rolul lor este esențial în supraviețuire, comunicare, rezolvare de probleme și autocunoaștere.

 

Cu toate astea, am fost încurajați de mici să ne ghidăm în viață mai mult după preceptele minții (i)raționale și mai puțin după latura afectivă, deși emoțiile sunt implicate, inevitabil, în toate deciziile noastre. Am ajuns astfel să ne fie frică de unele dintre ele și de faptul că ar putea să ne copleșească, mai ales cele dureroase. Uneori ne ferim însă chiar și de anumite emoții plăcute, a căror intensitate ne sperie. Nu de puține ori am întâlnit în jurul nostru oameni care se feresc să se bucure din plin în anumite situații, de teama auto-indusă de diverse gânduri și credințe iraționale.

 

Pe de altă parte, există și persoane în situații de criză și disperare care se confundă cu propriile gânduri și emoții, căzând pradă unor stări prelungite de anxietate sau depresie. De aceea, poate că ar fi bine să ne amintim faptul că noi nu suntem gândurile sau emoțiile noastre, iar emoțiile nu sunt concluzii sau decizii radicale, însă ele ne transmit semnale de care avem nevoie să ținem cont pentru a răspunde adecvat situațiilor pe care le întâlnim.

 

Ce facem greșit? 
 

Prin urmare, pentru îmbunătățirea calității vieții afective, ne-ar fi util să știm care sunt obiceiurile nesănătoase la care recurgem.

 

În primul rând, convingerile false în privința emoțiilor ne influențează modul în care ne raportăm la ele. Probabil că eroarea de gândire cel mai des întâlnită este etichetarea emoțiilor în bune sau rele, urmată de convingerile conform cărora ele pot prelua controlul asupra noastră sau că vor dura la nesfârșit.

 

Apoi, am învățat să facem față situațiilor de criză prin:

 

  • evitarea emoțiilor sau a situațiilor care ne pot genera stări emoționale neplăcute
  • blocarea emoțiilor sau distragerea atenției prin implicarea în diverse activități
  • îngrijorări/ ruminații
  • abuz de substanțe (alcool, tutun, droguri etc.)
  • comportamente compulsive (mâncat emoțional, jocuri de noroc, exces de jocuri video, masturbare excesivă etc.)
  • auto-mutilare (prin tăiere, ardere etc.)

 

Desigur, evitarea anumitor situații sau auto-distragerea pot fi și strategii sănătoase de reglare emoțională, însă distincția se face în funcție de modul de procesare a emoțiilor, de măsura funcționalității comportamentelor rezultate și de scopurile noastre.

 

Maturitatea emoțională – Beneficiile schimbării 
 

În acest sens, pentru o schimbare de durată în sfera vieții afective, avem nevoie de dezvoltarea abilităților de reglare emoțională și de menținerea lor prin antrenament.

 

Antrenamentul emoțional presupune integrarea minții raționale cu latura noastră afectivă, dând sens emoțiilor cu ajutorul rațiunii și invers, dezvoltându-ne competențe emoționale pentru a facilita gândirea.

 

Acestea pot fi învățate prin demersuri de autocunoaștere și dezvoltare personală – procese pe care avem nevoie să le parcurgem toată viața – pentru a ne dezvolta conștientizarea de sine, autocontrolul, comunicarea, abilitățile de rezolvare de probleme, empatia și compasiunea.

 

Reglarea emoțională – Strategii eficiente
 

Așadar, exersarea strategiilor sănătoase de reglare emoțională îți va spori autocunoașterea, iar acest proces, odată pus în practică, va deveni ciclic.

 

Iată care sunt acestea:

 

  • creșterea gradului de conștientizare a emoțiilor
  • recunoașterea, denumirea și acceptarea lor
  • descrierea senzațiilor corporale care însoțesc emoția
  • reflectarea asupra emoției și nevoilor asociate ei
  • schimbarea unei emoții cu altă emoție
  • restructurarea cognitivă
  • tehnicile de relaxare și respirație controlată
  • practicile mindfulness
  • dezvoltarea abilităților de comunicare și rezolvare de probleme
  • suportul social (emoțiile sunt contagioase)

 

De asemenea, stările emoționale ne sunt influențate și de calitatea somnului sau de gradul de implicare în diverse activități fizice și recreative, iar modul în care ne hrănim sau tipurile de alimente pe care le consumăm sunt alți factori care contribuie la bunăstarea noastră efectivă.

 

Antrenamentul emoțional – Pașii necesari
 

Mai departe, pentru a pune în practică cu succes aceste strategii, ai nevoie să știi:

 

  • care sunt emoțiile de care ai nevoie și după care dintre ele să te ghidezi
  • care sunt emoțiile de suprafață și din ce cauză le manifești
  • cum să-ți recunoști emoțiile mai profunde și să le accepți
  • pe care dintre ele ai nevoie să le reglezi sau să le transformi
  • ce strategii de reglare emoțională să folosești
  • când este momentul potrivit pentru a face aceste lucruri

 

Exersarea acestor strategii îți va asigura dobândirea competențelor în baza cărora vei putea să-ți diversifici și să-ți optimizezi experiențele emoționale pentru a te bucura din plin de viață.

 

În încheiere, păstrând structura spoturilor publicitare care promovează sănătatea în mass-media, iată și recomandarea ce rezumă cele de mai sus:

 

„Pentru o viață sănătoasă și echilibrată, exersează zilnic antrenamentul emoțional.”

DISTRIBUIE

Postări asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.